Timens start/slut

Hvordan en time eller dag starter, er afgørende for hvordan resten af dagen forløber. Kommende afsnit beskriver, hvordan du kan tilrettelægge start og slut på dagen.

I starten:

  • AV- udstyr, smartboard m.m. gøres klar inden timen starter. Inddrag, hvis muligt, en udvalgt elev

Kan også gøres i slutningen af en time, mens eleverne rydder op, dvs. man klargører til den efterfølgende time. Hvis læreren skal i naboklassen, kan man evt. bytte med naboklassens lærer.

  • elever har evt. længere frikvarter end læreren, kan ske i samarbejde med naboklassens lærer.  Eleven kan også udføre fx en puzzleopgave for hjernen, spille eller læse, mens lærer gør undervisningen klar
  • lærer medbringer altid en rekvisit, en lyd, et foto, en figur, en person m.v.
  • lærer starter undervisningen så tæt på ringetidspunkt som muligt
  • dør lukkes. Elever som kommer for sent, kommer ikke ind til undervisningen, (kan kun gennemføres i en periode, med aftale med leder/forældre) 
  • eleven erstatter, den tid hun er kommet for sent, fx ved oplæsning til yngre elev
  • læreren er imødekommende, ranker ryggen, fokus på kropssprog og er klar
  • særlige gangvagter (fx SSP, forældre, en elev, ledelse) kan samle de elever, som kommer for sent (sms-tjeneste til forældre)
  • når lærer går ind i et klasseværelse, tager han (overordnet) ikke mod henvendelser før alle sidder ned, og lærer selv er parat

Det kan være nødvendigt, at tale hyggeligt med eleverne inden alle sætter sig ned, men lærer skal finde sit eget fokus først.

  • ved registrering af elever, giver eleverne en trivselskarakter, mundtligt, mellem 1 og 5  ( fx hver fredag), kan evt indskrives i protokol
  • introduktioner er ikke længere end max 5 min, hvis der er behov for længere intro, fordeles disse på hele timen eller hele dagen
  • lærer erobrer klasseværelset, katederet er helligt, elever må fx ikke sidde på det
  • hver morgen indledes med et stykke musik/morgensang, 3 gange om ugen vælger eleverne. Musikken skal samle eleverne og sætte en stemning. Der veksles mellem genrer, tempo, styrke, stemning mv.
  • eleven fjerner alt unødvendigt fra sit bord til hver time
  • lærer synliggør en plan for dagen, herunder pauser og beskrivelse af små tiltag, pauser, konkurrencer mv
  • pauserne markeres uhyre tydeligt. Små appetitvækkere som vækker elevernes interesse er vigtige. Fx 10 min kortspil eller en musikvideo skal også fremhæves. Tag udgangspunkt i børnenes interesse fx fodbold eller dans. Vis fx en træners peptalk til sit hold

I slutningen af timen:

  • timen afsluttes i god tid, så elev kan fjerne bøger, arkivere m.m.
  • god tid er altafgørende
  • oprydning af klassen, startes 10 min før skoledag er slut
  • der afspilles musik efter behov
  • lærer skal ikke tænke på det, som ikke er nået, men registrere hvor han starter næste gang. Du kan ikke fremskynde indlæring