Konfliktløsning

Konfliktløsninger fylder ofte meget og tager tiden fra det sjove. Konfliktløsningen skal fylde mindre.

Hvis en elev har en særlig udfordring, som skal løses[1]

-      Trin 1. Tænk på et problem som en færdighed, som skal læres. Giv evt. færdigheden et navn: MOBNING NO

-      Trin 2. Find fordele ved at lære færdigheden

-      Trin 3. Find en klassekammerat, som kan hjælpe eleven. Evt et idol som udtaler sig på YouTube

-      Trin 4. Styrk elevens selvtillid. Hjælp eleven med at tro på, at han kan lære     færdigheden.

-      Trin 5 Planlæg en fejring efter eleven har lært færdigheden

Eksempel:

• Mette mobber Peter
  • Mette skal lære ikke at mobbe
  • Hun får en hjælper i klassen
  • Mette og Peter får en fælles opgave fx at undervise yngre elever sammen
  • Der kan måske etableres en aftale mellem Mette og Peter i fritiden fx i samarbejde med forældre
  • Vi giver færdigheden et navn. MOBNING NO
  • Vi fejrer, at Mette er stoppet med mobbe ved fx at spille rundbold

Ved konflikter kan eleven bedes om at nedskrive eller indtale indholdet af konflikten. Det forkorter samtalen mellem lærer og elever. Færre ord og et mere anerkendende kropssprog er centralt. Læreren er ikke socialrådgiver eller psykolog og slet ikke midt i undervisningen. Svære samtaler tages på udvalgte tidspunkter.

[1]  Inspireret af  Ben Furman. http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/0/368B5754D887F266C1256FB00045725C?opendocument