Trivsel

Elevens trivsel

Hvis et menneske ikke trives, kan det ikke lære, men du kan sagtens skabe trivsel gennem at lære.

  • TID OG RO ER AFGØRENDE for elevens trivsel
  • hvis eleven overtræder klassens regler, er der konsekvens første gang, for at beskytte arbejdsroen og indlæringen. Det skal være en konsekvens, der giver mening for fællesskabet og eleven

I starten af forløbet inddrages forældre via fx sms

  • lærer informerer om, hvad eleverne må, mindre om hvad elev ikke må
  • den tid eleven tager fra klassen, skal eleven give tilbage ved at udfylde en udvalgt rolle
  • klasseværelset afproblematiseres så vidt muligt, meget konfliktfyldte samtaler tages et andet sted end klasseværelset. (aldrig ved katederet)
  •  hver måned stilles eleverne fx 8 hurtige spørgsmål, som vedrører trivsel. Spørgsmålene går også på lærerens undervisning
  • klasseaktiviteter kan optages på video, for at vurdere samspillet mellem elev/lærer eller elev/elev. Elev kan filme
  • hvis lærer har været uretfærdig, undskyldes dybfølt og ærligt overfor hele klassen. Må gerne overdrives
  • de positive rollemodeller styrkes og placeres centralt i klassen
  • hvis elev rækker hånden op, går lærer tættere på den elev og viser positiv øjenkontakt'
  • lærer vender ryggen mod dem, som afbryder, men smiler anerkendende til eleven, når eleven opfylder krav, regler, er humoristiske, er iderige, er aktive, mv.
  • spas, jokes, skørhed, pracical jokes belønnes ved, at joken evt. skrives ned af sekretær og sendes til forældre
  • negative rollemodeller ignoreres (positivt) i selve undervisningen, samtidig med at nye roller indlæres
  • elever med negativ adfærd, kan på udvalgte dage få rollen som hjælpelærer/praktisk medhjælp/legepatrulje
  •  elever med negativ adfærd, kan i en kort periode undervises særskilt, med fokus på at aflære negativ adfærd. Dette skal ske inden denne adfærd er blevet for integreret.
  • Jo tidligere indsats jo bedre. Eleven skal opnå følelsen af at gå glip af noget, hvis elev ikke deltager i undervisningen. Målet er selvfølgelig, at eleven er i klassen. Bedsteforældre kan evt. inddrages til at være gæstelærer i en time, eller holddeling kan gennemføres, her kan lærer undervise de elever, som har udfordringer