Trivsel
Elevens trivsel
Hvis et menneske ikke trives, kan det ikke lære, men du kan sagtens skabe trivsel gennem at lære.
- TID OG RO ER AFGØRENDE for elevens trivsel
- hvis eleven overtræder klassens regler, er der konsekvens første gang, for at beskytte arbejdsroen og indlæringen. Det skal være en konsekvens, der giver mening for fællesskabet og eleven
I starten af forløbet inddrages forældre via fx sms
- lærer informerer om, hvad eleverne må, mindre om hvad elev ikke må
- den tid eleven tager fra klassen, skal eleven give tilbage ved at udfylde en udvalgt rolle
- klasseværelset afproblematiseres så vidt muligt, meget konfliktfyldte samtaler tages et andet sted end klasseværelset. (aldrig ved katederet)
- hver måned stilles eleverne fx 8 hurtige spørgsmål, som vedrører trivsel. Spørgsmålene går også på lærerens undervisning
- klasseaktiviteter kan optages på video, for at vurdere samspillet mellem elev/lærer eller elev/elev. Elev kan filme
- hvis lærer har været uretfærdig, undskyldes dybfølt og ærligt overfor hele klassen. Må gerne overdrives
- de positive rollemodeller styrkes og placeres centralt i klassen
- hvis elev rækker hånden op, går lærer tættere på den elev og viser positiv øjenkontakt'
- lærer vender ryggen mod dem, som afbryder, men smiler anerkendende til eleven, når eleven opfylder krav, regler, er humoristiske, er iderige, er aktive, mv.
- spas, jokes, skørhed, pracical jokes belønnes ved, at joken evt. skrives ned af sekretær og sendes til forældre
- negative rollemodeller ignoreres (positivt) i selve undervisningen, samtidig med at nye roller indlæres
- elever med negativ adfærd, kan på udvalgte dage få rollen som hjælpelærer/praktisk medhjælp/legepatrulje
- elever med negativ adfærd, kan i en kort periode undervises særskilt, med fokus på at aflære negativ adfærd. Dette skal ske inden denne adfærd er blevet for integreret.
- Jo tidligere indsats jo bedre. Eleven skal opnå følelsen af at gå glip af noget, hvis elev ikke deltager i undervisningen. Målet er selvfølgelig, at eleven er i klassen. Bedsteforældre kan evt. inddrages til at være gæstelærer i en time, eller holddeling kan gennemføres, her kan lærer undervise de elever, som har udfordringer