Klassens indretning

Æstetik, skønhed, kunst og indretning påvirker mennesket. Via nudging (adfærddesign) og orden i indretningen, kan du inspirere dine elever til at bruge klasseværelset på en gavnlig måde. Orden kan give tryghed for en del elever med udvalgte diagnoser fx autisme.

  • klassens indretning skal udtrykke faglighed og kreativitet samtidig
  • udvalgte områder er indrettet til bevægelse, kreativitet og undersøgende undervisning, et andet område til fakta: fx grammatikbegreber
  • fx stillezoner er markeret med en farve
  • 2 elever står fast for klassens indretning, de får speciel tilladelse til at blive inde i et frikvarter fx hver fredag
  • klassen indrettes komfortabelt og hyggeligt, med mulighed for fordybelse og forskelligartede aktiviteter
  • arbejdsro prioriteres altid højest i indretningen - altid  (Skillevægge, bordopstilling m.m.)
  • hvis der er rodet i klasseværelset, opfordres elever altid til at rydde op, inden undervisningen starter. Lærer går ud i mens. Opdel evt. klassen i to
  • eleverne skal medbringe et ringbind med faneblade
  • ved fx læseaktivitet kan bruges underlag/en pude/madras
  • eleverne kan selv henvende sig til fx forældre eller gå på loppemarked, hvis der mangler interiør, spil, bolde eller lign