Samarbejde med forældre

Forældre er rollemodeller og kan påvirke eleverne til at ville undervisningen. Deres opbakning er vigtig for undervisningens udfald og stemningen i klassen.

  • forældre har en central rolle i denne indsats
  • forældre kontaktes, især, hvis elev har gjort noget positivt

Eksempel: Forældre til en pige, som har det svært:

Forældre kontaktes skrifligt, mens der undervises

Læreren siger til eleven, at der skrives hjem

Lærer skriver noget positivt

Kan evt. oplæses for resten af klassen

Tekst: Signe hjalp sin sidekammerat

  • Læreren kan bruge piktogrammer i stedet for en masse ord ved henvendelsen. Fx THUMBS UP
  • ved meget svære henvendelser kontaktes forældre først med det positive, derefter, fx et par dage efter, med det negative. Samtaler er korte og fremadrettede
  • aftal altid en tidsramme for samtaler
  • forældre inviteres til at deltage/ hjælpe i undervisningen, på ture, ved arrangementer, i den konkrete undervisningssituation m.m.
  • klasseværelset er, i følge aftale, åbent for familie, venner, dyr m.m.
  • samtaler med forældre handler om løsninger, beskrivelser holdes på et minimum. Fx hvis eleven ofte forlader klassen, er det vigtigt at aftale, hvor eleven må gå hen
  • lærer har telefontid
  • kritiske forældre kan inviteres til at besøge klassen
  • indførelse af familieklasser på skolen 

Forældremøder/skole hjem [1]

  • forældremøder kan være problemknusende frem for oplysende
  • mødet kan være tematisk, forældre kan være opdelt i grupper efter relevante problemstillinger/udfordringer
  • udvalgt materiale til forældremøder benyttes
  • ved forældremøder benyttes, hvis muligt, smartboard
  • forældre skriver referat. Beslutninger og notater skal være synlige for alle
  • ved kritik fra forældre, noteres det ned, så forældre føler sig hørt
  • alle punkter har en tidsramme, så et punkt ikke overtager debatten
  • beslutninger fra møder samles i elektronisk mappe
  • de traditionelle skole/hjemsamtaler kan udvikles. Fx  foregå i grupper med deltagelse af eksperter i fx sund livsstil, misbrug, læsevejledere m.m.   

[1] www//skole-foraeldre.dk/artikel/forældremøder