Ture / Aktiviteter

Som alle er afprøvet.

  • lav egne brætspil, brug opgaver fra grundbøger og opgavebøger, når der fx skal laves spørgsmål
  • spil spil, brug opgaver fra grundbøger og opgaver. Eks. Spil skak , hvis eleven får taget en brik, stilles et spørgsmål fra makker
  • brug kirkens rum til at gennemføre et teaterstykke/krybbespil i samarbejde med præsten
  • besøg fx Christianias julemarked og lav en anmeldelse. Anmeldelsen sendes til Staden.
  • tag på station og se en fodboldkamp, lav en beskrivelse af/artikel om kampen, eller indtal et kommentatorspor
  • besøg et storcenter og find regnestykker, fx procentregning. Lav aftale med centeret inden
  • besøg det lokale plejehjem, elev interviewer en ældre. Erindringen indtales og sendes til plejehjemmet efterfølgende. Elever sender selv
  • få besøg af en forældre, som fortæller om sit job (jobbank)
  • skriv eventyr til en yngre venskabsklasse, besøg dem i deres klasse og oplæs to og to
  • læs instruktionen til lancier og dans - inviter en naboklasse
  • besøg en moske og lav en beskrivelse af forløbet med fotoserie
  • lav en fotoserie af din by, udsmyk skolen eller biblioteket
  • oplæs noveller eller digte på byen bibliotek, skab et samarbejde med bibliotekar inden
  • lav en skattejagt i byen
  • lav en tegneserie via Pixton, giv den til en søskende
  • Eleven skaber en lommefilm, i det private hjem, med en klassekammerat, som eleven ikke plejer at være hjemme hos
  • skab en Restaurant, med menukort, tjenere, kokke, gæster, annoncører mv. Gør elever, som har det svært, centrale og vigtige
  • inviter lokale sportsforeninger til at præsentere en sportsgren. Fx sportsgrene som udvalgte elever dyrker. Disse elever kan være medinstruktører
  • Inviter en buddhist, jøde, muslim og en kristen. Opdel klassen som repræsentanter for de forskellige trosretninger.
  • brug fx børnekulturhusenes mange tilbud om instruktion/undervisning i arkitektur og billedkunst. Inviter evt. en bedsteforældre med
  • spil menneske-stratego i skoven. Inviter evt. en medarbejder fra SSP
  • spil et computerspil drengene vælger, derefter lav en miljøbeskrivelse

Er dette tidskrævende at planlægge?, ikke nødvendigvis. Eleverne kan selv være med til at kontakte samarbejdspartnere og fx forældre. Elever ringer fx til samarbejdspartnere direkte fra klassen.

Eleverne kan selv videresende produkter til de rette modtagere.