Afbræk
Nogle elever mister koncentrationen hurtigt, mens andre er mindre boglige. Afbrækket giver håb og fokus.
- hver 14. dag indføres meditation.[1] Eleverne ligger ned, evt. med jakke eller lign. over ansigtet. Fokus på fordybelse og ro
- hvert 45 min. indføres små korte afbræk: en rap, en dans, en sang, en joke
- hver uge vælges en sportsgren i et andet fag end idræt, fx fodbold eller basket. Fodbolddiktat:”Efter fx 4 boldberøringer får eleven fx et ord, som skal staves'. Lærer/ elev oplæser ordet
- hvert 20 minut indføres et lille stræk, stå op m.m.
- korte informationer til eleverne kan evt. foregå stående
- hver gang du går fra en aktivitet til en anden, hvor der er lidt opbrud/uro, afspilles et stykke musik
- meget ukoncentrerede elever opfordres til at høre beroligende musik, mens de arbejder. Eleven må ikke høre musik med tekst
- krammebolde m.m. til elever med ”travle hænder”
- anerkendelse: eleverne roses for alt godt, små og store ting. Men ros skal være autentisk og oprigtigt