Afbræk

Nogle elever mister koncentrationen hurtigt, mens andre er mindre boglige. Afbrækket giver håb og fokus. 

  • hver 14. dag indføres meditation.[1] Eleverne ligger ned, evt. med jakke eller lign. over ansigtet. Fokus på fordybelse og ro   
  • hvert 45 min. indføres små korte afbræk: en rap, en dans, en sang, en joke
  • hver uge vælges en sportsgren i et andet fag end idræt, fx fodbold eller basket. Fodbolddiktat:”Efter fx 4 boldberøringer får eleven fx et ord, som skal staves'. Lærer/ elev oplæser ordet
  • hvert 20 minut indføres et lille stræk, stå op m.m.
  • korte informationer til eleverne kan evt. foregå stående
  • hver gang du går fra en aktivitet til en anden, hvor der er lidt opbrud/uro, afspilles et stykke musik
  • meget ukoncentrerede elever opfordres til at høre beroligende musik, mens de arbejder. Eleven må ikke høre musik med tekst
  • krammebolde m.m. til elever med ”travle hænder”
  • anerkendelse: eleverne roses for alt godt, små og store ting. Men ros skal være autentisk og oprigtigt

 

 

 



[1] https://www.youtube.com/watch?v=2YCrdh65Ca8