Bevægelse

Bevægelse i undervisningen [1]

Bevægelse kan både give et afbræk, styrke sundheden og koncentrationen, understøtte læsefunktionen/ indlæringen, motivere, aktivere udvalgte steder i hjernen mv. 

  • Syn & indlæring. [3] arbejder med fx bevægelser i øjnene og koordineringsøvelser, som kan styrke læseindlæringen hos fx ordblinde
  • hver 14. dag indføres meditation. [1] Eleverne ligger ned, evt. med jakke eller lign. over ansigtet. Fokus på fordybelse og ro   
  • hvert 45 min. indføres små korte afbræk: en rap, en dans, en sang, en joke
  • hver uge vælges en sportsgren i et andet fag end idræt, fx fodbold eller basket. Fodbolddiktat:”Efter fx 4 boldberøringer får eleven fx et ord, som skal staves'. Lærer/ elev oplæser ordet
  • hvert 20 minut indføres et lille stræk, stå op m.m.
  • en gang om måneden løber årgangen fx et woopløb [2], med opgaver fra fagene (opgaverne udvælges fx fra klassens opgavebøger)

Det frigiver forberedelsestid til lærerne, da ikke alle lærere skal deltage. Kan ske fra morgenstunden.

  • bevægelse er integreret i alle fagene
  • hjemmesiden Sæt skolen i bevægelse har utallige eksempler på bevægelse i alle fag, også bevægelse som ikke kræver forberedelse. Brug siden hver dag.

Eksempler på anden bevægelse:

  • ordjagt
  • rollespil
  • orienteringsløb med grammatik
  • tabelstafet   
  • Hip hop, latin, lanciers kan bruges i undervisningen[4]. Fx som en genreopgave i danskfaget

    Mål: at kunne give en instruktion eller læse en step by step 

 

 

 



[1] https://skoleidraet.dk/saetskolenibevaegelse/forside/

[2] https://spejderne.dk/projekter/woop/

[3] http://www.synogindlaering.dk