Bevægelse
Bevægelse i undervisningen [1]
Bevægelse kan både give et afbræk, styrke sundheden og koncentrationen, understøtte læsefunktionen/ indlæringen, motivere, aktivere udvalgte steder i hjernen mv.
- Syn & indlæring. [3] arbejder med fx bevægelser i øjnene og koordineringsøvelser, som kan styrke læseindlæringen hos fx ordblinde
- hver 14. dag indføres meditation. [1] Eleverne ligger ned, evt. med jakke eller lign. over ansigtet. Fokus på fordybelse og ro
- hvert 45 min. indføres små korte afbræk: en rap, en dans, en sang, en joke
- hver uge vælges en sportsgren i et andet fag end idræt, fx fodbold eller basket. Fodbolddiktat:”Efter fx 4 boldberøringer får eleven fx et ord, som skal staves'. Lærer/ elev oplæser ordet
- hvert 20 minut indføres et lille stræk, stå op m.m.
- en gang om måneden løber årgangen fx et woopløb [2], med opgaver fra fagene (opgaverne udvælges fx fra klassens opgavebøger)
Det frigiver forberedelsestid til lærerne, da ikke alle lærere skal deltage. Kan ske fra morgenstunden.
- bevægelse er integreret i alle fagene
- hjemmesiden Sæt skolen i bevægelse har utallige eksempler på bevægelse i alle fag, også bevægelse som ikke kræver forberedelse. Brug siden hver dag.
Eksempler på anden bevægelse:
- ordjagt
- rollespil
- orienteringsløb med grammatik
- tabelstafet
- Hip hop, latin, lanciers kan bruges i undervisningen[4]. Fx som en genreopgave i danskfaget
Mål: at kunne give en instruktion eller læse en step by step