Lærerforberedelse

Du er ilten. Tag altid udgangspunkt i at sikre dit eget arbejdsmiljø og trivsel.

  • drop tidsoptimismen
  • nå mindre, men nå det godt
  • hvis tiden er knap, så forlæng pausen i samarbejde med en kollega, med fokus på bevægelse
  • kom i god tid, vær i god tid
  • et nej er nogengange et ja. Tag ikke for mange opgaver på dine skuldre
  • brug især undervisningsmateriale, som er gennemarbejdet af andre, indeholdende fx små film, arbejdspapirer, baggrund og arbejdsmetoder
  • skriv ned, mens du planlægger – i en skabelon, derved kan indhold genbruges
  • lad materialets kvalitet og overskuelighed afgøre, om det bruges
  •  planlæg møder, så det er realistisk, at du kan nå at komme til tiden
  • brug din kalender, til små og store ting, undlad at huske alt i hovedet  
  • støj giver stress. Brug ørepropper fx i Idræt
  • udvælg dine arbejdsopgaver og uddeleger de opgaver, som ikke er knyttet til lærerprofessionen
  • hold dine pauser
  • undlad at tale for meget skole i pauserne, planlæg i stedet et møde med team
  • forbered dig ikke i pauserne
  • forbered dig i god tid
  • skab rum for pusterum i løbet af undervisningen
  • lad elever klare en del af de praktiske opgaver
  • arkiver relevante papirer, informationer m.m. så det bliver mere overskueligt og info kan genanvendes
  • gennemgå arbejdsgange for at lette arbejdsbyrden
  • benyt kun elektroniske tests
  • lad eleverne rette fx diktater, så kan du "efterrette"
  • skriv i skolens kalender, når du skal til møder, med luft på begge sider af mødet. Fx hvis mødet er kl 14. Skriv 1350 i i din kalender

christina elhøj frederiksen

Christina Elhøj Frederiksen