Lærerforberedelse
Du er ilten. Tag altid udgangspunkt i at sikre dit eget arbejdsmiljø og trivsel.
- drop tidsoptimismen
- nå mindre, men nå det godt
- hvis tiden er knap, så forlæng pausen i samarbejde med en kollega, med fokus på bevægelse
- kom i god tid, vær i god tid
- et nej er nogengange et ja. Tag ikke for mange opgaver på dine skuldre
- brug især undervisningsmateriale, som er gennemarbejdet af andre, indeholdende fx små film, arbejdspapirer, baggrund og arbejdsmetoder
- skriv ned, mens du planlægger – i en skabelon, derved kan indhold genbruges
- lad materialets kvalitet og overskuelighed afgøre, om det bruges
- planlæg møder, så det er realistisk, at du kan nå at komme til tiden
- brug din kalender, til små og store ting, undlad at huske alt i hovedet
- støj giver stress. Brug ørepropper fx i Idræt
- udvælg dine arbejdsopgaver og uddeleger de opgaver, som ikke er knyttet til lærerprofessionen
- hold dine pauser
- undlad at tale for meget skole i pauserne, planlæg i stedet et møde med team
- forbered dig ikke i pauserne
- forbered dig i god tid
- skab rum for pusterum i løbet af undervisningen
- lad elever klare en del af de praktiske opgaver
- arkiver relevante papirer, informationer m.m. så det bliver mere overskueligt og info kan genanvendes
- gennemgå arbejdsgange for at lette arbejdsbyrden
- benyt kun elektroniske tests
- lad eleverne rette fx diktater, så kan du "efterrette"
- skriv i skolens kalender, når du skal til møder, med luft på begge sider af mødet. Fx hvis mødet er kl 14. Skriv 1350 i i din kalender
christina elhøj frederiksen
Christina Elhøj Frederiksen