Udeskole

Udeskole[1]

Naturen er lærernes og elevens ven. Her er højt til loftet og mindre støj.

For en del elever kan klasseværelset føles trangt, ja direkte klaustrofobisk - udeskolen kan ofte åbne elevernes horisont og motivation.

Din klasse kan ansøge om at blive en udeklasse, ansøgningen er meget kortfattet og enkel. Du får tilknyttet en naturvejleder, som giver ekstra hænder til klassen.

Uanset om jeres klasse er en udeklasse eller ej, så brug udeområdet så ofte som muligt.

Fx:

• læs romaner udenfor. Fordel eleverne i området. Etabler faste baser, som eleverne ved hvor er. Fx ved birketræet, ved søbred, ved bænken.
  • mediter i naturen, husk at fordel eleverne i området
  • rollespil hvor man skaber karakterer til genren fantasy/eventyr
  • brug naturens former som afsæt for symmetriopgaver
  • brug naturen som inspiration til miljøbeskrivelser. Send eleverne afsted på skift, for at skabe inspiration til fx en beskrivelse af himlen eller træernes blade.

Når man etablerer udeskolen eller en udeoplevelse er det vigtigt at opbygge en base. Fx: Et flag, et bål, en figur mv.

Høj faglighed kan sagtens integreres i udeliv.

[1] http://www.skoven-i-skolen.dk/udeskole-teori