Undervisningen

Undervisningen er præget af en stor alsidighed og variation, for at skabe arbejdsglæde, motivation og relevans.

  • delevalueringer er centrale, dvs du løber følger op på opgaven under processen
  • hukommelsesstrategier er centrale, i alt som skal læres,

understøttes af:

        foto

        film

        huskesætninger

        remser

        og BEVÆGELSER

Eksempelvis sker indlæring af kommasætning, delvist ved, at 7 elever får status af fx et komma eller et ord.

De andre elever kan flytte rundt på eleverne, dvs. de flytter rundt på komma og ord.

  • ved fx ordklasser tilknyttes et billede. ( fx verber: et foto af en som løber) , herunder et eksempel på en sætning hvor ordklassen indgår
  • grupperum/naturen benyttes løbende
  • store dele af undervisningen foregår i relevante undervisningsrum –miljøer:

Film X

Jyllandsposten

Folketinget

Nationalmuseet

kirken

moskeen mv. 

aviskonkurrencer

biblioteket

Sammen med fx:

  • gæstelærere
  • håndværkere
  • sportsudøvere
  • eleverne har en venskabsklasse fra de mindre eller større klasser
  • eleverne har en venskabsklasse fx i Sverige
  • eleverne skal løbende besøge plejehjem/ eller få besøg af egne bedsteforældre, med fokus på fx erindringer
  • alle opgaver udleveres skriftligt, eller skal kunne oplæses via et oplæsningsprogram
  • besøg fra flere forskellige trosretninger samtidig

Alle skriftlige opgaver har en modtager fx :

  • bedsteforældre
  • forældre
  • Ultras redaktion,
  • præsten, imam m.m.

Al information er tydelig og klar

  •  eleven skal kunne, som udgangspunkt, lave opgaven uden at have hørt den mundtlige information ( evt. indtalt af en anden elev som extra opgave)
  • hver gang en aktivitet introduceres gives en tidsramme, som skal følges. Tidsramme må ikke flyde. Synlig nedtælling via nedtællingsur. [1]

 

  • hvis opgaver ikke afleveres eller ved ulovligt fravær erstattes timer en anden dag. Her kan fx Helteskolen, SSP, forældre, sportsforeninger, skolens praktiske medarbejdere inkluderes. Erstatningstimer er ikke en straf og kan fx erstattes af en opgave, som ikke er boglig. Fx en introtime til en sportsgren. 

 

 

 

 Al undervisning understøttes af:

  1. billeder
  2. filmklip
  3. interaktive spil
  4. konkurrencer
  5. quizzer
  6. fokus på konkurrenceelementet i undervisningen
  7. undervisningen sættes i relation til virkeligheden, ved at nævne hvor undervisningen kan bruges
  8. digtning og fx læsning kan foregå i naturen
  9. ....... 
  10. ……..
  11. ……..
  12.  

 

 

 

 

 



[1] http://www.tagtid.dk