Lærer

Lærerens rolle er altafgørende, læreren er ilten, motivationen og et forbillede.

Læreren:

  • giver megen positiv opmærksomhed
  • ignorerer, hvis muligt, elever som afbryder. Ved konsekvent at vende ryggen til, at kigge en anden vej, ikke svare m.m. Ikke negativt, men konsekvent
  • lærer viser fx. et rødt skilt ved starthenvendelse til elever. Lærer bruger ikke stemmen så meget
  • hvis eleven, i få tilfælde, skal ”vejledes”, skal det ikke altid ske med stemmen, der peges, laves tegn, signaler m.m., så vidt muligt uden følelsesudbrud eller vrede/ irritation
  • fx hvis elever spiller fodbold i klasseværelset, tages bolden, lærer ryster på hovedet og trækker skulderne op. Jeg har før skrevet et skilt, hvor der står: ”Du ser bolden i morgen”. ( Med et smil)
  • negativ adfærd nedskrives og bliver fremlagt for udvalgte elever 1 gang om ugen, mens de andre elever læser
  • hvis eleven glemmer bøger, opgaver m.m., hentes de hjemme (hvis aftale med ledelse/forældre). Eller der sendes sms til forældre
  • 1 gang om måneden ses en film sammen med naboklasse, her er der mulighed for at følge op på særlige indsatser. Lærerne kan skiftes til at gå fra